Zelfstandige onderneming

Je hebt je eigen zelfstandige onderneming en je helpt je klanten met automatiserings-vraagstukken. Je vindt het lastig acquisitie te doen. En telefonisch al helemaal. Hoe weet de klant van mijn bestaan af? Hoe kom ik bij de klant aan tafel. Welke vragen stel ik hem of haar? Wat doe ik met de antwoorden. Wanneer schrijf ik een offerte? De concurrentie doet ook mee dus welke aanbieding leg je op tafel? Hoe kan je het vertrouwen van de klant winnen? Hoe overtuig je je nieuwe klant? En hoe maak je van je opdracht een winstgevende opdracht?

Er moet brood op de plank komen en blijven. Een verkoper aantrekken is kostbaar. Zonder opdrachten wordt het lastig. En moet je je deuren sluiten. Au, dat doet pijn.

Sales Manager

Je bent Sales Manager. Jullie verkopen hardware, software en bijbehorende diensten. Je hebt collega-verkopers die samen met jou verantwoordelijk zijn voor het target dat je bedrijf je heeft opgelegd. Een pittig target. Verleden jaar heb je dit (net) niet gehaald. Jouw baas is hiermee niet gelukkig. Want orders zijn de drijvende kracht van het bedrijf.  Jouw collega-verkopers zijn goed in hun vak. Echter iedereen doet het op zijn manier. Niet iedereen verzamelt de juiste informatie. En nog erger niet iedereen slaat deze informatie correct op. Jullie zijn vaak het overzicht kwijt. En moet je het doen met de input van je collega-verkoper. Als je baas je vraagt ‘welke kans er is dat je deze maand opdrachten gaat scoren’ dan weet je het niet zeker en is de afgegeven kans vaak nattevingerwerk.

Het resultaat is dat wanneer er geen orders worden afgesloten, er ook geen provisie wordt uitgekeerd. Of sterker nog, je kan op zoek naar een andere baan. Au, dat doet pijn.

Eigenaar

Je bent eigenaar van een mooi en flink groeiend automatiseringsbedrijf. Je hebt een R&D-, Verkoop&Marketing-  en een Operational-team. Er wordt veel verkocht en de toekomst ziet er goed uit. Je hebt plannen om extra investeringen te gaan doen. Je wilt deze extra uitgaven terugverdienen uit meer verkopen. Je verkoopstaf geeft aan dat ze al moeite hebben om de huidige drukte aan te kunnen. Toch is het belangrijker dan ooit dat je weet hoe de orderportefeuille zich ontwikkelt en wat er concreet gescoord zal gaan worden. Je wilt echt de vinger aan de pols houden. En niet alleen vertrouwen op de blauwe ogen van je verkopers.

Je bent immers niet het eerste bedrijf dat vanwege groeistuipen kopje onder gaat. Au, dat doet pijn.

 

Laat me je helpen. Een persoonlijk business gesprek geeft je duidelijkheid of ik je met je ‘pijn’ kan helpen.

Bel mij op 06 53 89 32 94 of e-mail mij op ronjanssen@riveaux.nl.  Ik neem snel contact met je op.

Succes met je business.

Ron Janssen

Business Coach